De Dode hoek

Er zijn al verscheidene ongelukken gebeurt door de dode hoek
van bijvoorbeeld een vrachtwagen. Een dode hoek zijn de ruimtes rondom een
voertuig die de chauffeur vanuit het voertuig niet kan waarnemen. Dit kan tot
levensgevaarlijke situaties leiden. Naar aanleiding van de vele ongelukken in
Nederland die hier mee te maken hadden, is in 2003 de dodehoekspiegel verplicht
gesteld. Naast deze spiegels die zich bijvoorbeeld bevinden op een vrachtwagen,
zijn er ook vast opgestelde dodehoekspiegels. Deze bolle spiegels bevinden zich
onder een verkeerslicht, de spiegel zit hierbij goed in het gezichtsveld van de
chauffeur en de chauffeur kan zo ook de ruimte vlak voor de vrachtwagen zien.

De dodehoekspiegel op de vrachtwagen wordt onder of boven de
zijspiegel geplaatst. De hoek van het spiegelend oppervlak staat kleiner en
langer ingesteld, hierdoor is het gebied net naast het voertuig goed te zien.
Een alternatief voor deze spiegel kan een
achteruitrijcamera
zijn, hiermee zie je ook alles om je vrachtwagen heen. Ook auto’s met een
aanhanger of caravan hebben last van een dode hoek, hier kan dan ook een
dodehoekspiegel voor worden geplaatst of een achteruitrijcamera. U wilt
natuurlijk de kans op een ongeluk zo klein mogelijk maken.

Een dode hoek kan zich bevinden precies voor het voertuig,
je hebt hier namelijk geen zicht op. Ook kan een dode hoek zich bevinden aan de
zijkanten, schuin rechtsachter en achteraan het voertuig. Bij het halen van een
rijbewijs voor een vrachtwagen, wordt hier dan ook veel aandacht aan
geschonken. Vooral bij vrachtwagen is de dode hoek groter, dit komt door de
hooggelegen cabine en de grootte van het voertuig. Wilt u eens wat meer weten
over de achteruitrijcamera en de voordelen daarvan, dan is het verstandig om
even op
vanzwitserland.nl langs te
gaan. Zij kunnen voor u de beste achteruitrijcamera voor uw voertuig kiezen en
monteren.